Sluiten

Historie van Agterberg Vleeswaren B.V.

1972

Louis Agterberg begint samen met zijn vrouw Vera Louman, naast zijn vaste baan met de verkoop van eminent patés. Dit gebeurt nog vanuit huis, waar in hun garagebox een koelkast staat. 

1974

Inmiddels is het een dagtaak geworden en zijn Louis en Vera beide fulltime bezig met de verkoop en bezorging hiervan.
Hiervoor is een bedrijfspand met woning aan de Wilgenlaan in Zwanenburg betrokken. Het assortiment wordt langzaam uitgebreid. Er komen meer ambachtelijke vleeswaren bij, om de klant een breder assortiment te bieden.  

1981

Louis Agterberg komt helaas te overlijden na een ziekbed. Vera Agterberg blijft het bedrijf voortzetten, maar kan het alleen niet bolwerken. Jongere broer André Louman helpt Vera hierbij, naast zijn baan als timmerman. 

1983

Jos Louman, het jongere broertje van Vera, neemt de zaak over. Jos, net als bijna iedereen in de familie Louman, is bekend met het slagersvak. Na in de jeugd net als al zijn broers en zussen altijd bij vader Louman in de slagerij te hebben geholpen, begint hij zijn slagerscarrière bij diverse vlees groothandels, om uiteindelijk bij zijn broer Hein Louman de fijne kneepjes van het vak te leren. Samen met zijn vrouw Loes Louman-Koenen wordt het bedrijf voortgezet. En direct worden er plannen gemaakt  om het assortiment uit te breiden en hierbij ook zelf te gaan produceren.

1984

Er wordt begonnen met het draaien van vers gehakt en tartaar. Tevens wordt er een oven aangeschaft om zelf producten te braden. De vers gebraden rosbief en fricandeau, vindt gretig aftrek. Daarnaast wordt het assortiment verder uitgebreid, om de klanten nog beter te bedienen. Hierbij behoren naast de slagers nu ook groenteboeren, kaaswinkels en speciaalzaken.

1985

De (inmiddels zeer bekende) boeren slagers achterham doet zijn intrede. Hiervoor worden een handpekelspuit, een ketel en een rookkast aangeschaft. De hammen worden ingespoten en opgeknoopt en vervolgens gekookt en gerookt. Dit alles gebeurt op ambachtelijke wijze, met de hand .   

1989

Agterberg Vleeswaren groeit uit zijn jasje, mede door de eigen productie die gretig aftrek vindt in de regio. Omdat er aan de Wilgenlaan geen plek is om uit te breiden, wordt er gezocht naar een nieuwe locatie. Deze wordt gevonden aan de Heining in Zwanenburg. Samen met het Poppengilde (een fabrikant van gipsen/porseleinen poppen) wordt een braakliggend terrein  in industriegebied de Weeren aangekocht, waarna de bouwplannen beginnen. Hierbij nemen beide bedrijven de helft van het pand in gebruik. 

1990

21 mei 1990 wordt de 1e steen gelegd door de 3 zonen van Jos: Dave, Roy en Nick Louman. Na de afronding van de bouw wordt met een groot feest de opening van het nieuwe pand gevierd.

1991

Door de op dat moment ongekende ruimte, wordt het assortiment alsmaar verder uitgebreid. Ook de eigen productie staat niet stil. Het assortiment hammen wordt uitgebreid en steeds gevarieerder. 

1993

Er wordt begonnen met worstmaken. Er wordt een automatische stopbus aangeschaft om dit zo efficiënt en goed mogelijk te doen. Er wordt begonnen met gekookte worst en rookworst, maar ook dit assortiment wordt snel uitgebreid.


1996

Na enkele aanvragen van diverse klanten om vleeswaren voor hen te snijden, werd een snij- en verpakkingsmachine aangeschaft. Hierdoor kreeg Agterberg ook de mogelijkheid om vleeswaren gesneden aan te leveren, evenals kaas, wat inmiddels ook tot het assortiment behoorde.

1997

Het Poppengilde, de buurman van Agterberg, heeft te kennen gegeven te gaan verhuizen naar een kleinere ruimte. Voor Agterberg kwam dit goed uit, omdat het huidige pand inmiddels ook alweer aan de kleine kant werd. Omdat beide bedrijven in 1 pand zaten, was het een kwestie van muurtjes breken om de panden met elkaar te verbinden.

1998

Na een grondige verbouwing werd het huidige pand in gebruik genomen. Er ontstonden allemaal aparte afdelingen, ingericht naar de eisen van dat moment. Het HACCP werd namelijk steeds belangrijker en Agterberg kon hier mooi op inspringen.
Wederom werd de opening van het nieuwe pand feestelijk gevierd.
Ook kwamen de oudste 2 zonen, Dave en Roy de zaak versterken. Daarnaast doen zij nog steeds de dagopleiding van het SVO.
Het assortiment breidt zich nog steeds uit. Ook wordt er inmiddels zelf geïmporteerd om hoge kwaliteit Italiaanse en Spaanse specialiteiten in huis te krijgen.

2004

Na Dave en Roy komt ook de derde zoon van Jos het team versterken en doet Nick zijn intrede. Daarnaast volgt Nick ook nog een opleiding Small Business en Retail Management. Ondertussen blijft Agterberg zijn afzetkanalen en assortiment verder uitbreiden en groeit het steeds verder, zonder de goede service, korte lijnen en kwaliteit uit het oog te verliezen. 

2009

De doodlopende weg waarin Agterberg gehuisvest is wordt doorgetrokken. Hierdoor komt er een betere doorstroming en een land tegenover de fabriek komt vrij. Dit wordt direct aangekocht, aangezien het pand waarin Agterberg zit inmiddels ook al uit zijn voegen scheurt.

2011

Nog voordat Agterberg is begonnen met de tekeningen en bouw voor een nieuw pand, geeft de buurman te kennen dat zijn pand te koop staat. Onder het mom van: Je buurman koop je maar 1 keer, wordt dit pand aangetrokken en verplaatst de geplande nieuwbouw zich naar het naastgelegen pand. 

2016

Na een uitgekiend plan en een grondige verbouwing is het dan zo ver. Het nieuwe pand wordt in gebruik genomen en is voorzien van alle eisen van zijn tijd met betrekking tot hygiëne en milieu. Nu kan het huidige pand van Agterberg onder handen genomen worden om de opslag verder uit te breiden en het logistiek centrum aan te passen aan de meest efficiënte mogelijkheden.

2017

Na het nieuwe pand is ook het oude pand onder handen genomen en klaar voor de toekomst.
Met inmiddels 35 werknemers en 2200 m² aan bebouwing is Agterberg nog altijd een trouwe partner in vleeswaren en vers!

Toekomst

Agterberg wil zich steeds verder ontwikkelen. Hierbij willen wij het ambacht en de onderscheidende kwaliteit niet uit het oog verliezen. Het produceren wordt voor de zelfproducerende detailhandel een steeds grotere kostenpost. Personeel, ruimte, machines en tijd worden een steeds groter probleem. Agterberg wil het assortiment eigen productie uitbreiden en , zoals het al jaren doet, de detaillist een onderscheidend, ambachtelijk en kwalitatief hoogstaand product bieden.